Choď na obsah Choď na menu

Tvár Pána Ježiša Krista - Chicago - Warner Sallman

obrazok1.png

Hlava Krista, nazývaná tiež Sallmanova hlava,

 je portrétna maľba Ježiša z Nazaretu z roku 1940 od ​​amerického umelca Warnera Sallmana (1892–1968). Ako mimoriadne úspešné dielo kresťanského umenia bolo do konca 20. storočia na celom svete reprodukované viac ako 500 miliónov krát a dosiahlo globálny ikonický status. Pre kostoly boli urobené zväčšené kópie diela a pre vlastnú potrebu boli hromadne vyrobené malé vreckové alebo modlitebné obrázky. Obraz sa údajne „stal základom [vizualizácie] Pána Ježiša pre stovky miliónov ľudí na celom svete.

      Hlava Krista vznikla ako kresba uhlíkom s názvom Syn človeka, ktorý bol vyrobený v roku 1924. Umelec Sallman v priebehu rokov dokončil niekoľko variácií obrazu a prvá olejová verzia pochádza z roku 1935 pri príležitosti osláv päťdesiateho výročia Cirkvi evanjelickej zmluvy v USA.

Armáda spásy rozdala americkým vojakom smerujúcim do Európy počas druhej svetovej vojny vreckové verzie obrazu. Po vojne skupiny v Oklahome a Indiane viedli kampane na distribúciu obrazu do súkromných a verejných priestorov. Jeden luteránsky organizátor v Illinois „uviedol, že tento obraz by mal zabrániť šíreniu komunizmu vo svete“.

Obraz Kristovej  hlavy sa stal populárnym, pretože mnohí verili, že portrét zdôrazňuje „spásnu moc Ježišovho života, smrti a zmŕtvychvstania“. David Morgan, profesor na Duke University, tvrdí, že „pre mnohých kresťanov počas studenej vojny Sallmanov portrét symbolizoval ​​mužného Krista, zatiaľ čo pre iných stvárňoval dôverného a milého Spasiteľa, svojho osobného záchrancu.  “

Warner Sallman veril, že jeho počiatočný náčrt Hlavy Krista bol výsledkom „zázračného videnia, ktorého sa mu dostalo raz neskoro v noci“, pričom uviedol, že „odpoveď prišla o 2:00, 10. januára 1924“ ako „vízia ako odpoveď na moju modlitbu k Bohu v zúfalej situácii. “

Niekoľko náboženských časopisov navyše vysvetlilo „silu Sallmanovho obrazu“ zdokumentovaním udalostí, ako sú napríklad:

1. Istý cestovateľ bol v odľahlej džungli napadnutý brutálnou skupinou ľudožrútov,  požiadali ho, aby si vyzliekol šaty. Na jeho hrudi uvideli medailón s malou reprodukciou Sallmanovho Krista, rýchlo sa mu ospravedlnili a zmizli v džungli bez toho, aby spôsobili  akúkoľvek ujmu“.

2. Istý zlodej, prerušil svoju lúpež v dome, keď zbadal obraz Hlavy Krista na stene obývacej izby.

3. Prípad inkulturácie nastal v pondelok 11. novembra 1991, keď 12-ročný Isaac Ayoub z texaského Houstonu, ktorý trpel leukémiou, videl, že Ježišove oči v známej Sallmanovej „Hlave Krista“ sa začali hýbať a roniť olejnatú tekutinu ako slzy. V ten istý deň svedčil o zázraku otec Ishaq Soliman, koptský kňaz koptského kostola svätého Marka v Houstone. Nasledujúci deň lekár Atef Rizkalla, rodinný lekár, vyšetril chlapca a potvrdil, že po leukémii nie sú žiadne stopy. Sallmanova „Hlava Krista“ bola vystavená v koptskom kostole a kostol navštívilo viac ako päťdesiattisíc ľudí. Príbeh overili dvaja koptskí pravoslávni biskupi, biskup Tadros z Port Saidu a biskup Yuhanna z Káhiry.

4. Konverzie neveriacich na smrteľnom lôžku ku kresťanstvu. Obrátenie židovskej ženy na smrteľnej posteli, keď jej nemocničný kaplán ukázal  Sallmanov obraz.

        Warner Sallman bol jedným z najznámejším kresťanských umelcov začiatku dvadsiateho storočia. Takmer každý videl reprodukciu jeho Hlavy Krista. Žltohnedý obraz s dlhými splývavými vlasmi bol ikonou štyridsiatych a päťdesiatych rokov.

        Warner Sallman, sa narodil 30. apríla 1892, a od detstva mal duchovné i umelecké nadanie. Jeho rodičia narodení vo Švédsku robili všetko pre to, aby rozvíjali jeho schopnosti.

       Sallman bol kresťan, ktorý sa obrátil v šestnástich, počas evanjelizačných služieb v Chicagu. „Moje bremeno hriechu a viny bolo odstránené a nikdy nezabudnem na vzrušujúcu radosť z toho okamihu, keď som zažil Božiu vykupiteľskú milosť. Od tej doby môj život vychádza z tejto skúsenosti a vo všetkých smeroch smeruje k službe Bohu.“ Oženil sa s kresťankou Ruth Andersonovou, ale o rok po svadbe mu povedali, že mu zostávajú iba tri mesiace života. Jeho manželka Ruth s vierou povedala: „Modlime sa za to a nechajme Pána, nech sa v tejto veci oslávi.“ Časom sa úplne uzdravil a zotavil z tuberkulózy.

     Nakoniec dosiahol úspech ako profesionálny ilustrátor. Jedného dňa Sallman urgentne potreboval urobiť obálku pre vydanie náboženského časopisu Covenant Companion z februára 1924. Februárové vydanie sa zameriavalo na kresťanskú mládež a Sallmanovým zadaním bolo poskytnúť inšpiratívny obraz Krista, ktorý by „oslovil  mladých ľudí“. „Dlho som o tom uvažoval v modlitbe a meditácii," spomenul si Sallman, „hľadajúci niečo, čo by upútalo pozornosť a na obálke časopisu sprostredkovalo odkaz  evanjelia."

Chcel urobiť tvár Krista, ale nebol spokojný s jeho predstavami. Spomenul si na priateľa Sellersa, riaditeľa Moody Bible Institute, „... urob z neho skutočného človeka. Urob ho silným a mužným, nie slabým, nech ľudia uvidia v jeho tvári, ako: spal pod hviezdami, vyháňal peňazomencov z chrámu a zvíťazil nad smrťou na Kalvárii. “ Niet divu, že Sallman spočiatku nedokázal nájsť presne ten správny nápad. Keď sa blížil jeho termín, uvidel skoro ráno víziu tváre, ktorú musí nakresliť. Išiel hore do svojho ateliéru a urobil náčrt. Po rokoch tento náčrt premenil na maľbu - najznámejšie vyobrazenie Krista z dvadsiateho storočia.

S výnimkou Poslednej večere od Leonarda Da Vinciho nie je žiadny obraz Pána Ježiša vrytý do našich predstáv tak hlboko ako Kristova hlava, ktorú Warner Sallman namaľoval v roku 1940. Obraz Krista bol reprodukovaný v toľkých rôznych médiách; Používa sa na ilustráciu stránok Biblie, kalendárov, plagátov, farských časopisov a dokonca aj samolepiek.

Nespočetné množstvo kresťanov spoznalo na Sallmanovom obrázku osobného spasiteľa, ktorého dôvernosť a neha je jadrom ich viery.

Ako povedala jedna žena, obraz ju oslovuje jednoducho preto, lebo ukazuje: „presne tak vyzeral Pán Ježiš“.

Veľa miliónov veriacich kresťanov pokladá tento obraz ako presné znázornenie tváre Pána Ježiša. Voľné rúcho, typické pre biblickú dobu, dlhé vlasy a fúzy, žiadne  detaily, ktoré by ho umiestnili v konkrétnom čase niekam do minulosti, ale o to silnejšie je prítomný.

Ako píše Morgan: „Zatemnená definícia očí, nosa a pier, ktorá vyniká aj vďaka svojej pigmentácii (ružovo sfarbená pokožka a modré oči) v kombinácii s rozmazanými kontúrami a jemným osvetlením, pripomína vyretušované štúdiové fotografie, ktoré nahradili portrétnu maľbu na konci 19. storočia. ... Nálada ticha, vážnosti a odovzdanosti Otcovej vôli presahuje étos synovskej zbožnosti a patriarchátu. Sallmanov obraz osobného Spasiteľa sa obracia na tých, ktorí túžia po pokoji a čistote srdca. Sallmanov obraz je dôverný, podobne ako portrét člena rodiny alebo milovaného človeka. Vytvoril náčrt a pozýval ľudí, aby sa stretli s Kristom, ktorého sa pokúsil zobraziť. O Kristovi vytvoril mnoho ďalších obrazov, vrátane známeho Ježiša, Nášho pilota a Krista klopajúceho na dvere srdca (v ktorom svetlo vyžaruje z Krista a odráža sa od domu tak, aby tvorilo obraz srdca).

      V Novom zákone alebo v inej  ranokresťanskej literatúre samozrejme neexistuje žiadny fyzický popis Pána Ježiša. Napriek tomu pre stovky miliónov sa Sallmanovo zobrazenie stalo základom pre ich vizualizáciu Ježiša, ktorý vnáša posvätnosť do oblasti všednosti.

Počas povojnového oživenia 40. a 50. rokov, keď protestanti a katolíci bagatelizovali denominačné rozdiely, aby predstavovali jednotný front proti hrozbe bezbožného komunizmu, sa Sallmanov Ježiš stal široko ďaleko najbežnejším obrazom Ježiša v Amerike pre domy, kostoly a pracoviská. Vďaka Sallmanovi sa Ježiš stal okamžite rozpoznateľným pre Američanov všetkých rás a náboženstiev. „Tvár, ktorá je všade“. 

Luteránský duchovný z Indiany označil hlavu Krista ako „prijímanie Krista“ a napísal, že „pripomínam svojim študentom, že vždy, keď prijímame prijímanie, stretávame sa a vidíme Krista tak, ako sme ho ešte nikdy nevideli“. Jedná horlivá rehoľníčka napísala, že Hlava Krista umiestnená v kaplnke jej kláštora v Japonsku „vedie človeka k láske k Pánu Ježišovi [ktorý je] vždy prítomný v Chlebe a Kalichu Eucharistie“. Tajomstvo obrazu v osobe Ježiša sa teda javí ako vhodná metafora pre tajomstvo oltárnej sviatosti pre tých kresťanov, ktorí hľadajú spôsob, ako vyjadriť spojenie Kristovho Božstva s eucharistickým pokrmom. Zdôrazňuje spásnu moc Ježišovho života, smrti a zmŕtvychvstania, ako aj to, ako prežil utrpenie a zostal bez hriechu.

    Kvalitnú reprodukciu obrazu Kristovej tváre od Warnera Sallmana vo formáte A3 si môžete kúpiť na tel. 0907/353021.